dolfijne dagen - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Tobiasentamara - WaarBenJij.nu dolfijne dagen - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Tobiasentamara - WaarBenJij.nu

dolfijne dagen

10 Januari 2013 | Argentinië, Puerto Madryn

Hóla mi amigos,

Even een recap van de reis tot nu toe. 8 dagen geleden landden we in Buenos Aires, waar we twee nachten geslapen hebben. Hierna Mar del Plata (bijna 500 km, 5h via bus) voor drie nachten. Daarna door naar Bahia Blanca (600km, 7.5h) waar we geen aansluiting hadden die we wilden, dus die nacht nog door naar Puerto (haven) Madryn (700km, 8 uur nachtbus). En daar zitten we, na bijna 1800km, nu dus!

Het is hier erg warm; gister tikte het kwik de 40 graad aan. Gelukkig is het goed uit te houden door het Argentijnse tempo, schaduw opzoeken en de zeer welkome zeebries die hier staat. Ook is het relatief droog, waardoor de hitte niet zo drukkend is.

Toen we dinsdagochtend aankwamen was het simpelweg koud. We kwamen uit een warme bus, en om 9 uur was het iets van 17 graad. Brrrrr. We zijn de stad ingelopen, op zoek naar een hostel. Maar geen één had een kamer vrij voor dinsdagnacht, alleen dorms. Hierop hebben we al snel besloten een cheap 2-sterrenhotel te boeken, zodat we in ieder geval een plek hadden om in te storten. Hierna zijn we, verlost van onze rugzakken, wederom een rondje gaan doen langs de hostels. Eentje die goed geprijsd was (100 pesos per nacht minder dan het cheape hotel) had wel plek voor ons, behalve dan die maandagavond. Mooi! Geboekt, klaar.
Na een welverdiende siësta zijn we even een salade gaan eten. Tamara bestelde een kleine salade, ik een grote. Allebei kregen we hem niet op, we hadden ruim samen van mijn grote salade kunnen eten. Toen keken we rond in de zaak, en zagen veel mensen met zn 2 of 3 een pizza delen. Hm. Misschien moeten we onze besteltactiek volgende keer maar aanpassen :-). Burp.

Woensdag ben ik gaan duiken, voor zover je het dat mocht noemen. Met scuba-gear op 5 a 7m diep op de bodem zitten. De gids en bezoekers maakten me voor gek uit dat ik geen cap op hoefde, ze vonden het water maar koud. Voor mij als hollander geen probleem ;-).
En waarom dan duiken als er geen kloot aan is? Vanwege de lokale populatie daar: zeeleeuwen! Een forse groep drukke, eh, onderwaterpuppies had ons al snel in de smiezen. Druk om ons heen zwemmend, kijkend, en soms stoeiend; met opengesperde bek een beetje proberen je 'aan te vallen'; zonder door te bijten, heel erg zoals puppies dat doen. Heel erg gaaf. Voor ik het doorhad waren er 40 minuten voorbij en moesten we het water uit (beschermd gebied, max 3 boten en ongeveer een uur max aanwezig). Erg cool.
Die avond hebben we zelf gekookt, wat een welkome verandering was na alle parilla's en pizzas.

Donderdag de eerste excursie! Bijna drie uur in een busje gezeten naar Punto Tombe. Aparte rit; honderden kilometers snelweg met *niks*. Op punto Tombo is een enorm penguin-lama-hamster-reservaat (blijkbaar is dat een logische combinatie). We hebben die dus veel gezien :p daarna naar Rawson, de zee op: dolfijntjes spotten! We hebben er echt een hele boel gezien, supergave beesten. En omdat dit soort zwart-met-wit is kun je goed zien wat ze onder water doen (ipv grijze vlekken). En lekker verfrissend op zee, met bijna 40 graad. Na een verschrikkelijk warme en lange rit terug uiteindelijk in het hostel de rest van het eten van woensdag opgegeten en enorm in slaap gevallen.

Argentinië is een gaaf land met erg veel wildlife. En heel veel niks.

Groetjes,

Tobias

• 12 Januari 2013 - 14:05

Carel En Yvonne:

hi reizigers, je moet wel kunnen schakelen als je zo reist, he? een nachtbus die warm is, niet verkeerd - met Lara was ik op Yucatan in een veel te koude nachtbus met teenslippertjes en een dun T-shirt. de nacht duurt erg lang als je niet slaapt van de kou. Af en toe zelf koken is inderdaad ook welkom na een tijd buiten de deur eten kan ik me zo voorstellen. Wat een geweldige dingen maken jullie mee! heel veel plezier nog. groetjes carel en yvonne