Pfoe! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tobiasentamara - WaarBenJij.nu Pfoe! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Tobiasentamara - WaarBenJij.nu

Pfoe!

27 Januari 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Argentinië rockt hard! Afgelopen week hebben we het echt heel relaxed gehad in Mendoza. Ik doe even een terugblik.

Dinsdag zijn we in Mendoza geland. Nadat onze magen weer een beetje tot rust waren gekomen (zie mijn vorige blogpost) zijn we in een taxi naar het hostel gestapt. Daar hebben we, na een welverdiende siësta, en het wegbrengen van de was (lui he?) een stukje cultuur meegesnoven: een echte asado!
Een asado is een typisch argentijnse barbeque, met heel erg veel vlees, maar ook groente en (veel) wijn, en dat met veel mensen. Gezellig, lekker, en burp, dus. Door de specifieke manier van vlees snijden en bijv de ribben tot kleine stukjes zagen ipv lange spareribs behouden, krijg je ontzettend smaakvolle, bitesized stukjes vlees met een mooie verhouding vlees-vet. Dat doen ze schijnbaar alleen in Argentinie zo. Erg fijn.
Woensdag was het duidelijk tijd voor wat meer actie. Dus hebben we wat door de stad gelopen. En daarna siësta gehouden. ;-)
's Avonds hebben we wijn geproefd. En wat voor. Vijf fantastische lokale witte wijnen, van lief en subtiel voor in het zonnetje tot bam-smaak chardonnay uit '09 die ook nog 'even' op eikenhout heeft gelegen (erg ongebruikelijk voor wit). Heerlijk.
Donderdag, gewend aan de actie, was het tijd voor meer. Raften! En dat op de Mendoza rivier. Met vier andere mensen werden we in wetsuits gehesen en naar het begin van de rafttrip gereden. Daar het opblaasbootje in en goan!! Heel erg vet, en 'helaas' zijn we niet eens omgeslagen. Cool om te doen.
Vrijdag zijn we wijn gaan proeven bij de wijnboeren zelf. Op een mountainbike, met een gids, zijn we de velden ingegaan. Heerlijke rode wijnen gedronken. De meest belachelijke wijnkelders gezien met ik denk soms wel miljoenen liters wijn in eikenhouten vaten. Stapels met flessen uit '77 gezien. Geen kans gehad er eentje mee te gappen helaas ;-). Gelunched met een uitstekende ribeye met daarbij uiteraard zeer goeie wijnen (een rose en een rode). En daarna door naar de laatste stop: een klein winkeltje dat zelf drank en lekkere dingen maakt (zoals jam, azijn, choco). Daar moest ik natuurlijk de huisgemaakte Absinthe proeven. Die was verdraaid lekker! Tamara vond hem maar *hoest* *proest* blergh.
Terug in het hostel moe en nog wat dronken de tassen ingepakt. Want...
Zaterdag: vliegen! Gelukkig een stuk comfyer vlucht naar Buenos Aires deze keer. Magen mochten op hun plek blijven zitten en hoefden niet ondersteboven. Wel wat langer dan gepland; we hebben zeker een uur stilgezeten in het vliegtuig voor het ding de lucht in mocht. Achja.
In BA bleken 2 dingen: de luchthaven van de stad ligt 180 graden verkeerd; de uitgang is aan de kant van de baai in plaats van de stad. Dus je moet er helemaal omheen wil je er wegkomen. En lopen is naast ver ook niet zo safe; op sommige stukken is er geen stoep.
Het andere wat bleek: we zijn duidelijk in de grote stad, en iedereen probeert zoveel mogelijk geld uit je te trekken. Taximensen die je 'opeens' niet meer begrijpen als je goedkopere opties probeert te verzinnen (taxi alleen om bij de luchthaven weg te komen, rest zelf lopen bijv). Gelukkig was er de lokale vvv die ons gratis de bus wees naar het centrum. 3 pesos pp. Win! Gelukkig hadden we munten gespaard, de bus accepteert geen flappen.
Niet gek veel later waren we in het hostel. Wat een luxe. De grootste kamer tot nu toe, en een patio voor onze kamer waar je lekker kunt zitten. En een badkamer ensuite. Erg fijn!
We hebben Palermo, de wijk waar we inzitten, lekker ontdekt. Veel karakteristieke winkeltjes en eettentjes. Kleurrijk, ruim, groen. Leuk marktje gevonden, en daar goed gehollanderd (kijken niet kopen). En restaurantje gevonden voor za-avond. Steak!
Na een korte siësta naar het restaurantje toe. Enorm luxe! Een enorme biefstuk voor 78 pesos (12 eur), een achterlijk mooie Malbec wijn voor 170 pesos (25 eur) per fles. We hebben het ons goed laten smaken. :-)
Nadat Tamara verslagen was door haar chocomousse (ja echt), afgerekend en nog even een blokje gelopen om het eten te laten zakken. Daarna fijn het mandje in. Duidelijk verdiend.
Vanmorgen, zondag, maar eens rond 12 uur de kamer uitgekomen. Na een lichte brunch op pad naar het park, om dat te verkennen. Daar zijn we echter nooit aangekomen, want we troffen iets leukers aan onderweg: een dierentuin! Midden in de stad! Een prachtige 'oude stijl' dierentuin, met een erg uitgebreide collectie. Van capibara tot mara, van giraffe tot leeuw, ze hadden het echt allemaal.
Moe maar voldaan rond half zeven naar huis gestrompeld, en gedineerd met wat brood, mozzarella en chorizo. En een leuk idee opgevat: kijken of ik morgen hier wat bolognese kan maken, en hostelgenoten laten meebetalen zodat ik niet voor 2 man hoef te koken. Daar ben ik wat in uitgeschoten: inmiddels hebben (naast Tamaar en ik) 10 man zich ingeschreven (incl de receptiedame :-D). Dat wordt aanpoten morgen!

Nu zitten we nog wat te relaxen in de patio, en gaan zo denk ik plat. Morgen gaan we een mooi museum bezoeken, en bijtijds beginnen met koken ;)

Hasta la pasta, tot de volgende keer!

Tobias